måndag, juli 17, 2006

Varför får jag inte äga en norrman?

Dr. Laura Schlessinger är en radiopersonlighet i USA som ger råd till människor som ringer in till hennes radioprogram.
Nyligen konstaterade hon som observant ortodox jude att homosexualitet är en styggelse (enligt Tredje Mosebok 18:22) och kan inte under några som helst omständigheter försvaras. Följande är ett öppet brev till Dr. Laura skrivet av en östkustbo som också publicerade det på internet:

"Kära Dr. Laura:

Tack för att du gör så mycket för att lära människor om Guds lagar. Jag har själv lärt mig väldigt mycket genom ditt program, och försöker att dela med mig av min kunskap till så många som möjligt. När någon till exempel försöker försvara en homosexuell livsstil så påminner jag dem att 3 Mos 18:22 klart och tydligt säger att det är en styggelse. Punkt slut. Hur som helst behöver jag nu lite råd från dig angående de andra lagarna och hur man ska följa dem:

När jag bränner en tjur på altaret som offergåva, så vet jag att det är en behaglig doft för Herren - 3 Mos 1:9. Problemet är mina grannar. De säger att doften inte alls är behaglig för dem. Ska jag aga dem?

Jag skulle vilja sälja min dotter till slaveri, såsom det sanktioneras i 2 Mos 21:7. I dessa tider, vad tror du är ett rimligt pris för en trettonåring?

Jag vet att jag inte får vara i kontakt med en kvinna när hon är i sin period av menstruell orenhet - 3 Mos 15:19-24. Problemet är - hur ska jag veta? Jag har provat att fråga, men de flesta har blivit förnärmade.

3 Mos 25:44 säger att jag får hålla mig med slavar, både manliga och kvinnliga, förutsatt att de inhandlas från ett grannland. En vän till mig säger att det gäller balter, men inte norrmän. Kan du förklara? Varför får jag inte äga en norrman?

Jag har en granne som envisas med att arbeta på vilodagen. 2 Mos 35:2 säger klart och tydligt att han skall straffas med döden. Är jag själv moraliskt förpliktigad att slå ihjäl honom?

En vän till mig anser att även om att äta skaldjur är en styggelse enligt 3 Mos 11:10, så är det en mindre styggelse än homosexualitet. Jag håller inte med. Kan du avgöra i frågan?

3 Mos 21:20 säger att jag inte får träda fram guds altare om min syn inte är klar. Jag måste erkänna att jag bär läsglasögon då och då. Måste jag se perfekt, eller kan man rucka lite på den regeln?

Många av mina manliga vänner klipper håret då och då, även vid tinningarna fastän detta är förbjudet enligt 3 Mos 19:27. Hur ska de dödas?

Från 3 Mos 11:6-8 vet jag att jag blir oren om jag rör vid skinnet från en död gris. Kan jag fortsätta som fotbollsmålvakt då jag bär handskar?

Min morbror har en bondgård. Han bryter mot 3 Mos. 19:19 eftersom han odlar två olika grödor på samma åker. Samma sak gör hans fru som bär klädesplagg gjorda av två sorters tråd (bomull/polyester). Han svär och gormar också en hel del. Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt att samla hela byn för att stena dem till döds enligt 3 Mos 24:10-16. Kan vi inte bara bränna dom till döds i en privat tillställning som vi gör med de som har legat med sin svärmor? (3 Mos 20:14)

Jag vet att du har studerat de här sakerna ingående, så jag är säker på att du kan hjälpa mig. Tack än en gång för att du påminner oss om att guds ord är eviga och oföränderliga.

Din hängivne,
Jimmy"

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är faktiskt kanadicker vi inte får äga. Norrmän äger vi ju i princip redan.

http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html

9:46 em  
Blogger randtröja said...

Ja använde mig av den översatta versionen

10:08 em  
Anonymous Anonym said...

Känner igen det där från ett vita huset-avsnitt.

10:23 em  
Anonymous Anonym said...

sjukt kul anyway. återigen - läs "no tears for queers". iallfall sista kapitlet, det handlar om dissection-mordet

2:05 em  
Anonymous Anonym said...

det är från 2002 tror jag

6:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home